Grupy specjalne dla dzieci z autyzmem
W naszym przedszkolu są 4 grupy specjalne dla dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera:
- Mrówki
- Żabki
- Myszki
- Motylki
ORGANIZACJA PRACY ODDZIAŁÓW SPECJALNYCH DLA DZIECI Z AUTYZMEM
1. Do jednego oddziału może uczęszczać pięcioro dzieci, przyjmowane są dzieci od 3 roku życia.
2. Każde dziecko powinno posiadać orzeczenie od kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm lub niepełnosprawności sprzężone z autyzmem, wydanie przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kaliszu.
3. Dzieci w oddziale przebywają 5 godzin dziennie, w ramach których realizowane są:
• Terapia indywidualna
• Terapia logopedyczna
• Zajęcia wspólne
• Rytmika
• Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna
• Realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego
4. Stopniowe włączanie dzieci w życie społeczne poprzez:
• imprezy integrujące dzieci z autyzmem z neurotypowymi rówieśnikami,
• spacery i wycieczki związane z poznawaniem środowiska lokalnego,
• aktywność artystyczną - dzieci z autyzmem jako aktorzy, wystawy ich prac plastycznych, odbiorcy sztuki,
• dążenie do włączenia każdego dziecka do oddziału ogólnodostępnego.
5. Metody pracy oddziału:
• Terapia behawioralna jako główna metoda pracy
• Plany aktywności
• Program TEACH
• Program Knillów
• Metoda Dobrego Startu
• Symultaniczno - sekwencyjna metoda nauki czytania
6. W terapii wykorzystywane są wzmocnienia:
• Pierwotne – smakołyki
• Wtórne – system żetonowy
• Społeczne – pochwały słowne
• Stymulacyjne – np. zabawki
7. Punktem wyjścia do opracowania programów terapeutycznych i podjęcia oddziaływań jest diagnoza wynikająca z:
• Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
• Opracowanych przez terapeutów arkuszy zachowań dziecka i diagnozy funkcjonalnej na podstawie obserwacji oraz pracy - zebranie danych.
8. Przedszkole w swoich założeniach pracy z dziećmi autystycznymi dąży do:
• Tworzenia warunków do pełnego indywidualnego rozwoju we wszystkich sferach każdego dziecka zgodnie z jego możliwościami i potrzebami,
• Zmniejszania deficytów rozwojowych i dysharmonii występujących u dzieci poprzez zróżnicowane oddziaływania terapeutyczne,
• Włączania dziecka w proces socjalizacji poprzez stopniowe zwiększanie jego udziału w życiu społecznym,
• Budowania dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
• Podnoszenia kwalifikacji zawodowych terapeutów pracujących z dziećmi.
9. W oddziale pracują wykwalifikowani terapeuci oraz pomoc nauczyciela.
10. We wszystkich oddziaływaniach terapeutycznych dąży się do tego aby dziecko:
• starało się zgodnie funkcjonować w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, a także porozumiewać z dorosłymi i dziećmi w miarę jego umiejętności społecznych,
• opanowało czynności samoobsługowe, nawyki higienicznych i kulturalne w stopniu dla niego dostępnym,
• miało w maksymalnie dostępnym dla niego stopniu rozwinięte kompetencje w zakresie mowy lub porozumiewania się pozawerbalnego,
• starało się w sytuacji lęku, niepokoju czy zagrożenia, zakomunikować w jakikolwiek dostępny dla niego sposób to drugiej osobie,
• potrafiło zachować się adekwatnie od sytuacji, w sposób akceptowany społecznie np. podczas krótkich uroczystości,
• umiało bawić się przy muzyce i śpiewie,
• potrafiło korzystać z różnych form plastycznych,
• rozwijało swój umysł i kompetencje społeczne poprzez zabawę, odczuwało radość z wykonanej pracy
• starało się rozpoznawać zjawiska atmosferyczne i związane z tym- pory roku, właściwy ubiór, itp.
• rozpoznawało podstawowe grupy zwierząt domowych i hodowlanych, i traktowało je z szacunkiem,
• orientowało się w schemacie własnego ciała, odczuwało położenie ciała w przestrzeni,
• posiadało gotowość do nauki czytania i pisania w maksymalnie dostępnym dla niego stopniu,
• rozpoznawało osoby z najbliższego otoczenia.
Wiodącą metodą pracy grup specjalnych dla dzieci z autyzmem jest terapia behawioralna. Terapeuci pracujący w grupach specjalnych posiadają wymagane wykształcenie oraz certyfikaty nauczycieli-terapeutów dzieci z autyzmem, stale podnoszą swoje kwalifikacje poprzez kursy i szkolenia z zakresu terapii behawioralnej.
Nasze przedszkole współpracuje z Przedszkolem dla dzieci z autyzmem w Poznaniu oraz Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.