Koncepcja pracy Niepublicznego Przedszkola "Pluszaki" z oddziałami specjalnymi w Kaliszu
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola opracowana została na podstawie:
- Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.z 2009r. Nr 168, poz.1324)
- Rozporządzenia MEN z dnia 23 grudnia 2008r. – Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego
- Statutu Niepublicznego Przedszkola „PLUSZAKI” z oddziałami specjalnymi
Przedszkole jako podstawowe priorytety uznaje:
- Dbanie o wszechstronny rozwój dziecka, wspieranie jego potrzeb, wyrównywanie szans edukacyjnych.
- Inspirowanie kadry pedagogicznej do wykorzystywania nowych metod pracy sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dzieci.
- Stała współpraca z rodzicami w celu zapewnienia dzieciom prawidłowego wszechstronnego rozwoju.
- Integrację przedszkola z bliższym i dalszym środowiskiem lokalnym.
- Zarządzanie zapewniające sprawne funkcjonowanie przedszkola.
"Dokąd zmierzamy?"
- nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dzieci, rodziców i środowiska,
- realizuje edukację poprzez zabawę,
- pozwala stać się dzieciom wrażliymi i otwartymi na potrzeby innych.
Misja przedszkola
Przedszkole wspomaga wszechstronny rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości, kształtuje w nim poczucie własnej wartości, uczy go tolerancji i patriotyzmu, pomaga w odnoszeniu sukcesów i pokonywaniu trudności oraz umożliwia rozwój uzdolnień i zainteresowań. Kształtuje właściwe postawy wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego. Rozwija kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtuje otwartość na wiedzę. Wyposaża wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające osiągnięcie gotowości szkolnej. Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
Wizja przedszkola
W naszym przedszkolu:
- Każde dziecko jest traktowane podmiotowo, jest jednakowo ważne i doceniane.
- Nasze dzieci są otwarte, spontaniczne i twórcze w swoich działaniach, mają poczucie własnej wartości, potrafią okazywać swoje uczucia, radzą sobie w trudnych sytuacjach oraz nabywają wiedzę i umiejętności potrzebne w szkole.
- Zapewniamy dzieciom wszechstronny rozwój, realizujemy ich potrzeby i respektujemy prawa.
- Diagnozujemy i obserwujemy indywidualny rozwój każdego dziecka, aby wspomagać i dostosowywać wymagania edukacyjne do ich potrzeb i możliwości.
- Zapewniamy dzieciom wszechstronny rozwój, realizujemy ich potrzeby i respektujemy prawa.
- Realizowany przez nas system wychowawczy i działania edukacyjne sprzyjają wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania i służą osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie.
- Wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, aby dziecko żyło w zgodzie z własnym ciałem i umysłem w harmonii z otaczającym światem i przyrodą.
- W atmosferze integracji uczymy dziecko szacunku, życzliwości, zrozumienia i akceptacji dla siebie i innych oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Wspieramy rozwój dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu.
- Uczymy tolerancji i akceptacji wobec niepełnosprawności.
- Pomagamy dziecku w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć.
- Proponujemy wychowankom udział w dodatkowych płatnych i bezpłatnych zajęciach prowadzonych przez dobrze przygotowaną i stale doskonaląca swój warsztat pracy kadrę pedagogiczną oraz w wycieczkach i imprezach okolicznościowych.
- Kadra podnosi swoje kwalifikacje zawodowe, aby zapewnić dzieciom wszechstronny rozwój, pozwalać poznawać świat poprzez zabawę i własną aktywność.
- Rodzice są naszymi partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
- Kształtujemy postawę przynależności do swojego regionu, kraju w zjednoczonej Europie.
- Zapewniamy dzieciom dobre warunki lokalowe, stale wzbogacając warsztat pracy z pomoce dydaktyczne.
- Gwarantujemy bezpieczeństwo w czasie ich pobytu w placówce.
- Współpracujemy z instytucjami, organizacjami i specjalistami wspierającymi rozwój dziecka i działalność przedszkola.
- Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję z prowadzonej działalności.
Kierunki rozwoju przedszkola
- Propagowanie idei edukacji włączającej, poprzez kontakt z dziećmi niepełnosprawnymi, organizowanie wspólnych imprez, zajęć, zabaw oraz udział w życiu przedszkola.
- Zapewnienie wysokiej jakości oferowanej usługi dydaktyczno-wychowawczo- opiekuńczej opartej na wysokich kwalifikacjach i kompetencjach pracowników przedszkola, nowatorskich metodach pracy z dziećmi, optymalnie stymulujących ich rozwój.
- Dążenie do osiągania jak najlepszych efektów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięcia przez dzieci gotowości szkolnej.
- Doskonalenie procesu dydaktyczno-wychowawczego pod kątem kształtowania postaw dbałości o własne zdrowie w kontaktach ze środowiskiem przyrodniczym.
- Stworzenie jednolitego i spójnego systemu wychowawczego opartego na rozwijaniu u dzieci postaw życzliwości, tolerancji, akceptacji koleżeństwa, przyjaźni i umiejętności budowania relacji międzyludzkich.
- Tworzenie atmosfery sprzyjającej partnerskiej współpracy z rodziną , której efektem będzie systematyczne włączanie rodziców do działań podejmowanych w placówce.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola.
- Wspomaganie i zachęcanie nauczycieli do dokształcania, doskonalenia zawodowego i samodoskonalenia w celu podnoszenia jakości.
- Zapewnienie odpowiedniej bazy lokalowej oraz ciągłe doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne niezbędne do prawidłowej realizacji procesów edukacyjnych.
Wizja dziecka w naszym przedszkolu
Dziecko jest:
- ciekawe świata i radosne,
- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
- uczciwe i prawdomówne,
- odpowiedzialne i obowiązkowe,
- kulturalne i tolerancyjne,
- świadome zagrożeń,
- empatyczne, wrażliwe na potrzeby innych,
- członkiem społeczności przedszkolnej, współdziała z innymi.
Dziecko ma prawo do:
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- serdecznej atmosfery, miłości i ciepła,
- spokoju i wyciszenia, gdy tego potrzebuje,
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego, własnego tempa rozwoju,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- nauki, informacji, badania i eksperymentowania,
- wyrażania własnych sądów,
- doświadczania konsekwencji swojego zachowania,
- zdrowego żywienia.
Model absolwenta
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
Wykazuje:
- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości ,uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami / podejmuje próby poradzenia sobie z zadaniem,
- umiejętność współdziałania w grupie/podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi,
- tolerancje wobec innych,
- samodzielność,
- odporność na stres i porażkę.
Posiada:
- zdolność koncentracji uwagi i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
- posługiwać się zdobyczami techniki (komputer i urządzenia gospodarstwa domowego).
Rozumie, zna:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia , postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska /prezentuje postawę proekologiczną.
Nie obawia się:
- występować publicznie,
- reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
- wykazywać inicjatywę w działaniu,
- wyrażania własnych uczuć.
Działa:
- kreatywnie,
- z pomysłem,
- z cierpliwością,
- zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami.
Współpracuje:
- zgodnie z poznanymi i akceptowanymi przez wszystkich zasadami i normami współżycia w grupie.
Poszukuje:
- nowej wiedzy,
- doświadczeń,
- inspiracji do twórczej pracy,
- ciekawych zainteresowań.
Rodzice w naszym przedszkolu mają decydujący głos w zakresie planowania i realizacji podejmowanych działań.
Dalsza praca nad koncepcją:
- Koncepcja jest otwarta i będzie udoskonalana w miarę dalszego rozwoju placówki.
- Przy tworzeniu koncepcji biorą udział wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej.
- Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych zmian w koncepcji pracy przedszkola.
Zmiany w koncepcji bedące wynikiem uzgodnień z rodzicami
Wersja 2
- Promocja zdrowia poprzez spożywanie większej ilości owoców i warzyw, ograniczenie słodyczy i napojów gazowanych.
- Zorganizowanie wyżywienia dla dzieci będących na dietach bezglutenowych, bezmlecznych i bezcukrowych we współpracy z dietetykiem.
- Wprowadzenie spotkań dzieci z rodzicami w ramach ciekawych zawodów np. stomatolog, weterynarz.
Wersja 3
- Promowanie akcji "Cała Polska czyta dzieciom" poprzez projekt z udziałem rodziców "Rodzice czytają dzieciom".
- Rozszerzenie zakresu profilaktyki zdrowotnej o objęcie wszystkich dzieci gimnastyką korekcyjną w większym wymiarze czasowym i z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci.
- Wprowadzenie tablic ogłoszeń przy każdej grupie, tak aby umożliwić rodzicom i opiekunom bezpośrednie dotarcie do informacji.